سیبک چیست؟
سیبک یک قسمت از خودرو است که به فرمان و چرخ ها متصل می شود. این قسمت شامل یک توپ فلزی و یک بازو است که در یک جعبه فولادی قرار دارد. توپ فلزی با لاستیک پوشیده شده است و می تواند در جعبه بچرخد. بازو هم می تواند به سمت چپ و راست و بالا و پایین حرکت کند. این حرکت ها باعث می شود که خودرو بتواند به راحتی فرمان داده شود و همچنین در مسیرهای ناهموار، چرخ ها را تنظیم کند. اگر سیبک خراب شود، خودرو نمی تواند به خوبی فرمان داده شود و سیستم تعلیق آن نیز دچار مشکل می شود.
مقاله حاضر به بررسی سیبک خودرو و علائم خرابی آن میپردازد. سیبکها، مانند سایر اجزاء خودرو، ممکن است با گذشت زمان و به دلیل شرایط سخت رانندگی خراب شوند. علائم خرابی سیبکها ممکن است شامل صداهای غیرعادی، لرزشهای اضافی، یا کاهش عملکرد در فرآیند ترمیم و ترمیم نشدن فرمان و تعلیق باشد.
نحوه عملکرد سیبک
سیبکها قطعاتی هستند که فرمان را به چرخها متصل میکنند. وقتی راننده فرمان را بچرخاند، سیبکها باعث میشوند که چرخها هم در همان جهت بچرخند.
سیبکها همچنین باعث میشوند که خودرو راحتتر حرکت کند. چون سیبکها میتوانند با جادههای ناهموار و دستاندازها سازگار شوند و لرزشها را کاهش دهند. این کار باعث میشود که راننده و سرنشینان خودرو احساس راحتی بیشتری کنند.
علائم خرابی سیستم فرمان خودرو
سیستم فرمان یکی از قطعات حیاتی خودرو است که در صورت خرابی، ممکن است خطرات جدی ایجاد شود. در ادامه به علائم خرابی سیبک اشاره خواهیم کرد.
1. فرسودگی زودرس قطعات سیستم فرمان: اگر قطعات سیستم فرمان زودرس فرسوده شوند، ممکن است تاخیر در واکنش فرمان یا عدم عملکرد بهینه را تجربه کنید.
2. مناسب نبودن فرمانپذیری خودرو: اگر حس کنید که فرمان خودرو به درستی واکنش نمیدهد یا نیاز به زیاد کردن فشار آن دارید، این ممکن است نشانه خرابی باشد.
3. سایش غیرطبیعی لاستیکهای جلو: سیستم فرمان معمولاً ارتباط مستقیم با لاستیکها دارد؛ بنابراین، سایش نامتناسب لاستیکهای جلو ممکن است به خرابی در سیستم فرمان اشاره داشته باشد.
4. خلاصی بیش از حد فرمان: در صورتی که فرمان احساس شود خیلی خلاص میشود و کنترل بر خودرو از دست رفته باشد، این نشانه خرابی سیستم فرمان است.
5. انحراف خودرو از مسیر و عدم حرکت در مسیر مستقیم:اگر خودرو به طور ناگهانی از مسیر خارج شود یا حتی در مسیر مستقیم حرکت نکند، این ممکن است به خرابی فرمان اشاره داشته باشد.
6. لرزش فرمان هنگام رانندگی: لرزش یا تردید در فرمان هنگام حرکت خودرو نیز نشانه احتمالی خرابی است.
در صورت مشاهده هر یک از موارد فوق، توصیه میشود به یک مکانیک یا کارشناس با تجربه مراجعه کرده و اقدامات لازم را برای جلوگیری از آسیبهای احتمالی انجام دهید.
دلایل خرابی سیبک
دلایل خرابی سیبکها سیبکها در معرض فشار، حرارت، رطوبت و خوردگی قرار دارند که میتوانند باعث آسیبدیدگی آنها شوند. مهمترین دلایل خرابی سیبکها عبارتند از:
زنگزدگی سیبکها: زنگزدگی سیبکها میتواند به دلیل نفوذ آب و نمک به داخل آنها یا بر اثر تماس با مواد شیمیایی ایجاد شود. زنگزدگی سیبکها باعث کاهش قدرت فشردهشدن و بازگشت آنها میشود و در نتیجه عملکرد آنها را تحت تأثیر قرار میدهد.
خوردگی سیبکها: خوردگی سیبکها میتواند به دلیل سایش ناشی از اصطکاک یا بر اثر تماس با ذرات خارجی مانند سنگ، شن، خاک و غیره رخ دهد. خوردگی سیبکها باعث آسیبدیدگی سطح آنها و کاهش ضخامت و مقاومت آنها میشود و در نتیجه ممکن است منجر به شکستگی یا پارگی آنها شود.
هرز شدن پیچ و مهرهها: پیچ و مهرهها قطعاتی هستند که سیبکها را به بدنه خودرو یا قطعات دیگر متصل میکنند. هرز شدن پیچ و مهرهها میتواند به دلیل ناهماهنگی در جابهجایی سیبکها یا بر اثر لرزشهای شدید اتفاق بیفتد. هرز شدن پیچ و مهرهها باعث از دست رفتن اتصال سیبکها و ایجاد صدا و ارتعاش در خودرو میشود.
پارگی گردگیر سیبک: گردگیر سیبک قطعهای است که برای جلوگیری از ورود ذرات خارجی به داخل سیبک و حفظ تمیزی آن استفاده میشود. پارگی گردگیر سیبک میتواند به دلیل سایش یا بر اثر تماس با اشیاء تیز یا برنده ایجاد شود. پارگی گردگیر سیبک باعث ورود آلودگیها به داخل سیبک و افزایش خوردگی و زنگزدگی آن میشود.
خطرات رانندگی با سیبک خراب چیست؟
سیبک خودرو یک قطعه حیاتی است که برای اتصال چرخ ها به بدنه وسیله نقلیه مسئول است. اگر این قطعه خراب شود ، ممکن است عواقب جدی برای رانندگی شما داشته باشد. اگر سیبک خودرو به شدت فرسوده شود ، ممکن است از محل خود جدا شود و باعث شود که چرخ ها به سمت های مختلف حرکت کنند. این می تواند باعث از دست رفتن کنترل خودرو شما شود و خطرناک باشد.
بنابراین ، اگر فکر می کنید که سیبک خودرو شما مشکل دارد ، باید بلافاصله وسیله نقلیه خود را به یک تعمیرگاه معتبر ببرید که تخصص در تعمیرات جلوبندی خودرو داشته باشد. آنها می توانند سیبک خودرو شما را بررسی کنند و در صورت لزوم آن را تعویض کنند.
چگونه سیبک خراب را تعویض کنیم ؟
برای انجام این کار، نیاز به ابزارهای زیر دارید:
1. انبردست
2. آچارهای یکسر با سایزهای 12، 17 و 19
3. آچار چرخ
4. چکش
5. جک
مراحل انجام کار به شرح زیر است:
1. خودرو را بر روی یک سطح صاف پارک کنید.
2. پیچهای چرخ را شل کنید.
3. جک را زیر خودرو قرار داده و آن را به ارتفاع مناسب بلند کنید. مهم است که جک درست در زیر شاسی قرار گیرد.
4. چرخ را باز کنید و سپس مهرهی سیبک را با آچار با سایز 17 یا 19 باز کنید.
5. با یک آچار یکسر به سمت پشت سیبک بروید و مهره پشت سیبک را شل کنید.
6. با چکش، از قسمت کناری محلی که سیبک رد شده است، سیبک را آزاد کنید.
7. سیبک قدیمی را باز کرده و سیبک جدید را ببندید.
برای داشتن یک حرکت نرم و روان و همچنین اطمینان از عملکرد صحیح و منظم خودرو، نیاز است از قطعات مختلفی همچون سیستم تعلیق و فنربندی استفاده کنید. فرمان پذیری صحیح و هندلیبگ مناسب از مهمترین عواملی است که در خرید خودرو باید به آن توجه کنید. این سیستم شامل سیبکها، فنرها و کمک فنرها میشود و وظیفه اصلی آن اتصال بدنه به چرخها و کنترل ارتباط بین مسیر و خودرو است. سیستم تعلیق خودرو همچنین نقش مهمی در هدایت خودرو، کنترل شتاب، ترمز و توقف آن دارد.
رعایت نکاتی که از خرابی سیبک ها جلوگیری می کند
1. سرویس موقعیت جلوبندی:
- بررسی و تعویض به موقع روغن موتور و فیلترها.
- بررسی و تعویض سیستم ترمز و لنتها.
- بررسی و تعویض کمکهای فنر جلو.
- بررسی و تعویض لاستیکها به موقع.
2. سرویس گیربکس:
- تعویض روغن گیربکس به موقع.
- بررسی و تعویض بوشها و سیبکهای فرمان.
3. تنظیم و سرویس چرخها:
- تعویض و بالانس لاستیکها به موقع.
4. تعویض به موقع بوش پلاستیکی، بوش فلزی و سیبک فرمان:
- بررسی و تعویض به موقع قطعات فرمان.
5. سرویس و تعویض به موقع قطعات:
- بررسی و تعویض کمکهای فنر.
- بررسی و تعویض لنت ترمز به موقع.
6. رانندگی با دقت:
- رانندگی با احتیاط در نواحی ناهموار.
- جلوگیری از فشردن ناگهانی پدالهای گاز یا ترمز.
نگهداری منظم و سرویس به موقع میتواند عمر و عملکرد بهتر خودرو را تضمین کند. همچنین، رعایت نکات رانندگی ایمن و دقیق نقش مهمی در حفظ سلامت خودرو دارد.